torsdag, januar 06, 2005

Januar - Juni

2004 var det siste året jeg studerte i Sogndal. Det var jeg klar på helt siden jeg begynte på det siste året på lærerskolen. Grunnen var enkel; jeg trengte miljøforandring. Akkurat på samme måte som jeg trengte det når jeg forlot Eidsvoll i 1999. Den gangen angret jeg riktignok litt den siste tiden, men det var det slutt på så fort jeg kom til vestlandet. Jeg har egentlig alltid likt meg på vestlandet, noe som er rart iogmed at jeg ikke har slekt der, jeg hadde nesten ikke vært der før jeg flytta, og stort sett ingen idé om hvordan det ville være å bo så langt hjemmefra. Men det var vel et skritt i retning av det å forsøke å bli voksen av noe slag... Noe jeg fremdeles ikke har blitt. Så kanskje var det ikke vellykket?

Joda, jeg angrer ikke et sekund på at jeg reiste vestover. Jeg kan faktisk ikke i dag tenke meg hva annet jeg skulle ha gjort, alle veier var åpne i det valget ble tatt. Så nå, etter noe famling med veivalgene mine sitter jeg faktisk med en utdannelse. Og den utdannelsen ble avsluttet i juni 2004. Jeg er den stolte eier av et vitnemål (ikke alle fra klassen min har det) og tittelen adjunkt.

Men, grisk som jeg er, jeg ville ikke slutte der. Ved å gå enda et år på skole vil jeg kunne smykke med med et tillegg til tittelen min, nemlig "med opprykk". Noe som i praksis vil si "med mer lønn." Eller "uten jobb", alt etter hvilket ståsted man tar. Så etter å, med nød og neppe, å ha bestått alle eksamener på vårparten forlot jeg Sogndal. En bygd der jeg hadde levd og åndet og virket i fem år. Fem gode år. Bergen neste.

Ingen kommentarer: