mandag, februar 20, 2006

Hvor er det?

Kjører du bil? Hender det at den bilen ikke er din egen? Da har du helt sikkert stilt deg følgende spørsmål: "hvor er bensinlokket på denne bilen"? Det later nemlig til å være et evigvarende eksistensielt spørsmål som hjemsøker alle bilførere; hvor er bensinlokket, og hvorfor er det ikke på den siden det skal være? Man kunne ønske seg at en eller annen internasjonalt standariseringskomité kunne utrede noen retningslinjer her, slik at alle biler hadde saftrøret på samme sted. Så slapp vi å lure. Men, neida, bilfabrikantene gjør tydeligvis sitt ytterste for å forvirre oss. Hva kan hensikten være?

Noen biler har lokket på høyre side. De andre har det på venstre. Noen har det sågar bak, noe som kan være frustrerende nok, hvis du ikke er klar over forholdet når du står der og lurer på om bilen din i det hele tatt skal ha bensin. Jeg tror det finnes biler som har det oppå også. Altså ikke på taket, men oppå bagasjelokkområdet. Noen har det tilogmed foran! At ingen ennå har kommet med åpningen under er bare et tidsspørsmål.

Vel, jeg har gjort noen lengre undersøkelser (jeg har tittet på biler en hel dag), og det viser seg at noen regler faktisk er å spore på feltet. Her er mine resultater (se vekk fra matematisk korrekthet):

95% av alle asiatiske biler har bensinlokket på venstre side.
85% av alle europeiske biler har bensinlokket på høyre side.
90% av alle amerikanske biler har bensinlokket på venstre side.

Enkelt, ikke sant? Dessverre, nei det er det ikke.
Som sagt, fabrikantene er ute etter å forvirre oss, derfor finnes det flere unntak. Her er noen av de jeg har funnet:

Mazda 3 (ny modell) har lokket på høyre side.
Mitsubishi Galant (litt eldre modell) har lokket på høyre side.
Jaguar XJ (veteran) har lokket på venstre side.
Ford Focus coupé har lokket på venstre side
Alle andre Focus'er har det på høyre side (hvorfor??)
Alle varebiler (både europeiske og asiatiske) har lokket på venstre side.
Minst én Volvo-type har det på venstre side. De andre på høyre.
Porscher har lokket foran (motor bak vettu)
Audi TT har lokket oppå, og til høyre.

MEN, det er derfor vi ikke snakker om 100%. Tommelfingerregelen gjelder fremdeles! Nå må du gjerne kommentere og si at "min bil er japansk og har lokket på høyra", men da blir du bare unntaket som bekrefter regelen. Regelen gir deg altså ikke absolutt trygghet på bensinstasjonen, men sjansen for å ta feil vil jeg påstå er minimal hvis du bare vet i hvilken verdensdel bilen er produsert.

Er dette noe du kan skaffe mer data på, Jon?

9 kommentarer:

RJ sa...

Peugot Partner -jobb bil, lokket på høyre side.
Toyota Hiace -tidligere jobb bil, lokket på venstre side

Ole M sa...

Mitsubishi L400 har ikke lokket på venstre side, det så jeg i dag. Den har det ikke på høyre heller, så hvor det er må gudene vite..

Jon Høgberg Baraas sa...

Bensinlokket er, hos oppegående mennesker, der de tror det er. Hos ikke oppegående mennesker, er det som regel på feil side. På bilene deres, altså. Den artigste lokasjonen jeg har sett for et bensinlokk (vel, diesel), er oppå en stor bilberger, en Volvo, tror jeg. Den som skal fylle, må klatre opp på bilen, ca to meter over bakken. Noen som har sett et mindre praktisk sted å ha det? Det må vel være under, i tilfelle.
Anyway, dette burde vi forske seriøst på.

Øystein sa...

Suzuki Baleno 97 modell.. (min bil).. har lokket på venstre side.

Ole M sa...

Ikke alle Suzukier har lokket på venstre faktisk. Grand Vitara (eller heter den det? den jeep'en..) har det på høyre, utypisk nok. Subaru Legacy stasjonsvogn har det også på høyre.

rj sa...

Joda Ole. L400 har det på venstre side. Rett under og bak sjåførdøra, men det er gjemt bak et deksel som "popper" opp når man skal fylle... bare se nøye etter neste gang, så vi du sannsynligvis se diesel rester nedover lakken..

Ole M sa...

Stemmer det Rolf. Så det når jeg fikk sjanse til å studere det. Luringene hadde selvfølgelig gjemt det mellom andre karosserilinjer.

Anonym sa...

Har vore sjåfør på Sisu xa 185(finsk)i min ungdom. Den hadde lokket oppå, ca 2,2m over bakken. Men det var eit lokk på kvar side. Måtte som regel snu bil for å få fulle tankar. Ein jobb for to!!

Anonym sa...

Leif Ole her.

Eg og min Toyota Tercel er unntaket.
Siden det var toppen av min bilkunnskap, så skal slutte å skrive ftb.