torsdag, september 29, 2005

Hva er et fag?

Jeg er jo som kjent arbeidsledig, så derfor er jeg innom Aetat av og til. Der har de en tavle der de henger opp et utvalg jobber, visstnok etter kriteriet "dette er jobber alle kan ta". I dag så jeg en jobbutlysning fra en bilforhandler/verksted som leverte reservedeler, og de søkte etter en medarbeider som, og få med dette; "har vilje til å utvikle seg innen reservedelsfaget"!

Reservedelsfaget?? En ting er vel at de egentlig mente at vedkommende må gjøre en god jobb, men hvem snakker jevnlig om "reservedelsfaget"? Jeg trodde fagene som omtales som "faget" bar et visst preg av profesjon over seg jeg, på linje med lærerfaget, ingeniørfaget, genforskningsfaget og skipsbyggerfaget.

Hva skal egentlig til for at man kan kalle noe et "fag"? Hvis reservedelssalg er et fag så må jo alle jobber være et fag, tenker jeg da. Dagligvarekassefaget. Nattevaktsfaget. Telefonselgerfaget. Det blir litt som de som er arbeidsledige kaller seg "mellom jobber", altså et forsøk på å gi jobben/situasjonen en litt høyere status ved å kalle det noe annet. Man er jo f.eks. ikke vaskehjelp, man er renholdsbetjent eller enda bedre: renholdskonsulent.

Jeg tror nesten jeg burde søke på denne jobben. Jjeg kan nemlig se for meg at jeg er en røver innen reservedelsfaget, og at det er rom for utvikling der bør ingen være i tvil om!

Ingen kommentarer: