søndag, mai 28, 2006

Hest er best

Jeg er selvfølgelig en ihuga sportsbilentusiast. Altså, ikke i den betydningen at jeg liker å ta ut min egen doning ut på landeveiene når snøen går (jeg har ikke engang lappen), men jeg liker å se på og drømme om raske biler med smektende utseende på en italiensk herregård. Det kan for eksempel være en Lamborghini Countach LP, en Ferrari Daytona, en Aston Martin DB7 eller rett og slett en Porsche 911 Turbo fra midten av 70-tallet. Og har man en rask bil foran seg er sannsynligheten stor for at det samtidig befinner seg en svær motor under panseret på bilen, med mer hestekrefter enn hva du finner i stallen til en gjennomsnittlig storbonde. Det er tøft nok det. Men det er ikke gull alt som glimrer, naturligvis. Det er det enkelte som bør notere seg bak øret.

Alle biler har med tiden vokst og blitt større. Eller, faktisk var de enorme i 40- og 50-åra før de begynte å bli temmelig små. Men de siste 20 åra har biler begynt å legge på seg, og som nevnt tidligere er det noe vi bare må akseptere. Det har med utstyrsnivå og sånt å gjøre, blant annet. Problemet er at med utstyr og størrelse kommer vekt, og det mye av det. Uten at jeg sitter på tall, så veide en Volkswagen Polo rundt midten av 70-tallet cirka 800 kilo. Selvfølgelig var veggene omtrent like tykke som papir, og sjåføren ville neppe overlevd et krasj over 30 km/t, men hvor mye veier en Polo i dag? En 1,2 liter med 55 hk kan minst veies inn på 980 kg, mens drygeste mann i klassen som har 75 gamper og 1,4 liter veier 1238 kilogram. At de har fått den under tonnet er jo faktisk imponerende nok, men en annen ting er 1200 kilo med bil. Og dette er en lettvekter.

Polo er jo egentlig ikke noe godt eksempel. En Passat sedan med største diesel veier 1476 kg med automatgir. Kanskje er det ikke så rart den trenger en toliters turbodiesel med 140 hester for å flytte seg? Drygalars sjøl, Touareg, klokker til sammenligning inn på 2534 kilo, da med v10 diesel og 313 hestekrefter. Som man ser så er dette noen tjukke klosser å flytte rundt på, og for å greie det trengs en real bondegård under panseret. Men hvor mange hestekrefter er for mange hestekrefter? Spør Ferdinand Piëch, som har ansvaret for Bugatti Veyron. Ta gjerne en prat med gutta i AMG. For all del, lytt gjerne til ekspertene fra BMW's M avdeling eller de som planlegger R-modellene til Audi. Jeg tipper svaret er: "man kan ikke få for mange hestekrefter."

For å ta med et sykt fakta; de fleste som har fulgt med vet at en Bugatti Veyron leverer 1001 PS, eller 987 BHP. La oss kalle det 1000 hestekrefter på godt norsk. Men, sannheten er at motoren i virkeligheten leverer nærmere tre ganger så mye som dette, i ren kraft. 2/3 går imidlertid vekk i varmetap, mekanisk utveksling og slikt. 3000 hestekrefter?! Det er en del watt det skal jeg fortelle, faktisk 2205 kW. Omtrent like mye som en gjennomsnittlig bolig bruker i kvartalet i strøm. For å ta et hakket mer sobert ekspempel; når Audi nå lanserer sin nye S6 så er det med 100 hk mer enn i forgjengeren, i form av en en nedtunet versjon av motoren i Lamborghini Gallardo. Og dette er ikke engang toppmodellen...

Mercedes er like ille, og BMW også. Man er liksom ikke tøff lenger hvis man ikke kan levere en kraftpakke med over 500 hester, og det konkurreres over måte for å overgå hverandre. Bugatti tok selvfølgelig rotta på dem alle, men den bilen er da også ekstrem i alle mulige betydninger av ordet. De tre tyskerne er faktisk biler folk kan ha mulighet til å kjøpe seg (gitt at du har kontor på Aker Brygge og er investor i et middels rederi). Det er i høyeste grad lov å spørre seg hvor dette skal ende! Motorhysteriet vil naturligvis spre seg til de mindre bilene i porteføljen også, hvor mange hester forventer du f.eks. i en Golf GTI? Hvor mye bør den neste Toyota Avensis levere? Det er ikke lenge før 200 hk er dønn vanlig i en dønn vanlig bil.

Da har jeg ikke engang kommet inn på hvilke følger dette får for de tradisjonelle sportsbilene eller superbilene. Hva må nå en "vanlig" Ferrari eller Aston Martin levere for å skille seg ut fra en Audi RS6 (som er en stasjonsvogn til forveksling lik en streit A6)? Men det temaet kan jeg godt la ligge, og komme til mitt eget (unyttige) poeng. Jeg tror det kunne vært smartere å istedet for å lage alt større og dyrere og kraftigere å heller gå den andre veien. Kikke litt på hva Lotus og Smart driver med. Lett vekt er nøkkelen til lavt forbruk, kjapp akselerasjon og større eller like stor kjøreglede. Vi trenger ikke en familiebil med 300 hester, 3 tonn dødvekt og plass til 7 unger og hele garderobeskapet, gjør vi vel?

Gjør vi?

Ingen kommentarer: