onsdag, oktober 05, 2005

mp3 juks?

Jeg leste denne artikkelen i dag. Så tok jeg et regnestykke. Dagbladet forteller at det lastes ned 46,5 millioner mp3-filer hver måned. Ganger man dette med 12 får man antall mp3-filer i året. Så leser man også videre at vi laster ned musikk for 6 milliarder i året. Da kan man altså dele disse tallene vi nå har på hverandre, og så finner vi ut at hver enkelt mp3 fil da må være verdt ca 10,75 kroner. Førsteplass påiTunes lista koster 8 kr per sang. Ganger man opp dette med det gitte antallet mp3-filer i Norge (pr år) ligger vi da 1,5 milliarder under det tallet bransjen opererer med. Men, det er likevel et anseelig tap, og det kan godt være slik at iTunes opererer med en tilbudsordning der de slår av 2 kr per sang.

Problemet, slik jeg har hørt det av andre (pirater), er at tapstallene er beregnet som tapt inntekt. Man regner altså med at alle disse sangene aldri ville blitt kjøpt i butikken. Men er det tilfelle? Er ikke dette musikk som kommer i tillegg til alt platesalget? At de som laster ned ikke ville kjøpt musikken, hvis den ikke lå ute til nedlasting? Selskapene kan da ikke budsjettere med tapte inntekter som aldri ville vært inntekter i første omgang, hvis det ikke hadde vært for fildelingsnettverkene? Og er det ikke ofte sånn at man laster ned litt musikk, og deretter går og kjøper plata?

Dette er økonomiske figurer og kalkyler jeg ikke har peiling på, og som jeg overlater til andre (helst ingen fra platebransjen) å kommentere. Men jeg mener at det lukter litt svidd av dette. Hvis bransjen sier de taper så mye, hvor er da alle selskapene som burde gå på dunken? Hvorfor går ikke da BMG eller Warner snart konkurs med dundrende underskudd? 6 milliarder er tross alt en god del penger... Og dette var bare i Norge. Jeg tror de trikser med tallene, slik at vi som ikke kan økonomi skal bli lurt. Jeg tror ikke de taper noenting, rett og slett fordi at mesteparten av dette er musikk som aldri ville blitt kjøpt av disse menneskene likevel. Alt som er gratis er jo verdt å ta med seg, ikke sant? Kanskje vi da opplever uttalelser som at salget stuper, hvis alle nettverk stenges? For det vil jo da omsettes mye færre titler enn før... Nei, det sitter noen et sted på toppen og skor seg på andres uvitenhet og frykt (frukt?) her.

Mange laster nok musikk så linja går varm. Men jeg tror ikke plateselskapene lider noen nød av den grunn. Ikke de små engang.

Ingen kommentarer: