lørdag, desember 11, 2004

Første post

Etter å ha lest på IT-avisen at ordet "blog" var 2004's mest oppslåtte ord har jeg bestemt meg for å lage min egen. Så velkommen (hvis du leser dette) til Ole Martin (meg) sin blogg. Hva en blog inneholder, eller akkurat hvordan man lager og opprettholder en vet jeg ikke så mye om ennå. Derfor vil den sikkert i starten ikke ha noe særlig med bilder eller annet snas, før jeg finner ut av hvordan jeg gjør det.

Hva skal jeg putte i min blogg? Det er forresten mye morsommere å skrive blog med to g'er, så jeg gjør det. I min blogg vil det kanskje være litt av det ene og det andre. Noen tanker, noen ideer, noen ingenting, noen tomme dager, noen frustrasjoner, noen gode tips? Tja, mulighetene er som de (hvem de?) sier: endeløse.

Så for å begynne:
I dag sto jeg opp ca kl. 1330. Ikke noe å være stolt av, men slik er det. Så la jeg meg rundt 0500 også da. I løpet av neste morgen må jeg ha greid å snu dette ekle døgnet tilbake, slik at jeg kommer meg opp kl 0800 på mandag. Da er det nemlig eksamen (i kjemi) og jeg må være i ship-shape. Det kan blir en vrien oppgave, men jeg ser for meg en plan. Jeg skal (prøve å) legge meg klokka fire i natt, og legge telefonen (som vekker meg) langt vekk fra senga. Den skal ringe klokka ti, og siden den ligger så langt unna må jeg stå opp for å skru den av. Kanskje jeg skal gjemme den også? Mens jeg da står der og irriterer meg over den høye pipelyden, og leter i skuffer og skap etter hvor den kommer fra, glemmer jeg den overraskende hendelsen at jeg faktisk har stått opp tre timer tidligere enn jeg gjorde dagen før. Så legger jeg meg tidlig (jeg er jo trøtt siden jeg har sovet lite), og har ingen problemer med å stå opp klokka åtte mandag morgen. Ferdig arbeid.

Jeg må rydde på rommet mitt snart, men det skjer nok ikke i dag. Det skjer sikkert ikke i morgen heller. Kjenner jeg meg selv rett, og det tror jeg at jeg gjør, vil jeg tro at dette rommet vil være ryddet fredag den 17. desember, utpå kveldinga en gang. Det er kvelden før jeg tar juleferie og forlater regntunge Bergen for denne gang.

Jeg har forresten bodd et halvt år i Bergen nå, og la meg si det; denne byen fortjener sitt rykte til hvert eneste punktum, trykk og stavelse i setningen som trengs for å fortelle om det ryktet. Det regner i Bergen. Mye. Det regner faktisk så mye her nå at folk sier at nedbørsrekorden for desember ble nådd allerede i går. Og da er vi (tell på fingrene om du vil) ikke engang halvveis i desember. Det ble rekord i september også. Den måneden regnet det faktisk så mye at gatene ikke kunne ta unna for alt vannet. Det regnet hva jeg vi kalle latterlig mye. Egentlig har det regnet hele høsten, så det er vel gjerne duket for nedbørsrekord i år...

Ok, nå legger jeg ut denne, må se hva som egentlig skjer her..

Ingen kommentarer: