tirsdag, mai 29, 2007

Er du grønn?

I disse Facebook-tider er jeg svært usikker på om noen svinger innom blogger lenger, og slett ikke min. Der har det ikke vært skrevet noe siden det lå snø ute.. Når det gjelder Facebook så er det en sak for seg, men her følger et aldri så lite blogg-innlegg. Les det hvis du vil.

Er du grønn? Eller skulle du ønske at du var det? Jeg tenker naturligvis ikke på grønne fingre, ei heller menn fra mars. Som seg hør og bør på denne siden handler det om enten musikk eller bil, og denne gang snakker vi bil.

Det går en grønn vind av miljøbevissthet over verden i våre dager, og dermed leker samfunnet og politikere "flasketuten peker på" for å finne syndebukker og miljøgriser. Og hvor faller øksen hardest? Jo, det er i bilbransjen, som vanlig. Dermed blir det et spørsmål om hvilken bil som er den mest miljøvennlige og besparende. Så da kan du jo spørre deg selv; hvilken bil tror du er den mest miljøvennlige bilen til salgs i Norge i dag? Med mindre du bor midt i byen, eller aldri kjører lengre enn 5 mil, antar jeg vi kan se bort fra elbilen Think.

Vær ærlig nå. Svarte du Toyota Prius?
La oss gå akkurat den bilen etter i sømmene litt. Den er nemlig ikke like miljøvennlig som Toyota og Hollywood (mange stjerner kjører den) vil ha det til.

Prius er en hybrid. Det vil si at den ikke har én, men to motorer. En vanlig bensinmotor, og en elektrisk motor. Sistnevnte tar seg av all aksellerasjon opp til 50 km/t, og kutter ut så fort bilen har en høyere hastighet. Når bensinmotoren går, eller bilen bremser, lades batteriene. Når man tenker på at de første 50 km/t er hvor mest bensin forbrennes (fordi fysikkens lover sier at det koster mer energi å aksellerere en gjenstand enn å holde hastigheten konstant), høres dette helt fantastisk ut, særlig med mye småkjøring.

Toyota har reklamert med et kombinert forbruk på 60 miles per gallon (mpg), altså omkring 0,47 liter på mila. Og med lite forbruk følger lite utslipp av CO2... Problemet er bare at testene som oppgir dette resultatet har vist seg å være svært urealistiske. De er målt under motorveikjøring på 88 km/t (55 miles per hour - mph) og en aksellerasjon på 5,3 kmh/sekund. I realiteten (og i nye tester) snakker man om 128 km/h hastighet og 12,8 kmh/sekund aksellerasjon. Disse nye tallene gir et forbruk på 0,63 liter på mila. Det låter ikke så aller verst, men man trenger ikke hybrid-bil for å oppnå det forbruket i en annen moderne bil. En Yaris f.eks. gir ikke langt unna det.

Når man i tillegg tar i betraktning et par tekniske detaljer; hvor mye en Prius koster (263.500,- for "poverty-spec"), topphastighet (170 km/t), aksellerasjon til 100 km/t (10,9), det faktum at bensinmotoren (som kommer til å frakte deg langs motorveiene) er en 1,5 liter... Hvor mye bil får du da egentlig for dine 270.000?

Med litt ekstra utstyr blir det fort 300.000 for bilen, og da er det brått et par andre alternativer som melder seg. Dessuten er ikke Prius en veldig stor bil. Den er brukbar som familiebil, men det er en Toyota Auris også. Altså utmerker ikke Prius seg nevneverdig hverken på ytelse, plass/komfort eller pris. Ikke har den gode kjøreegenskaper heller. Du betaler altså en høy pris for å være "miljøvennlig" (noe du heller ikke er). Og det blir verre.

Én ting er det reelle drivstofforbruket per bil. Men det er blitt vanligere å snakke om såkalt "dust-to-dust", dvs. det totale energiforbruket for å produsere hvert enkelt kjøretøy og vedlikeholde det i bilens levetid. Fabrikker skal rulle og gå, materialer skal produseres, råvarer (f.eks. jern og aluminium) skal graves ut, deler skal fraktes verden over, og bilen skal settes sammen. En hybrid sies dessuten å ha adskillig kortere levetid enn en bensinbil.

Dust-to-Dust er et komplisert regnestykke med hundrevis av faktorer, men noen kloke hoder har allerede regnet det ut for oss. En Prius lander i gjennomsnitt på 3,25 dollar per mile, eller 21 kroner per 1,6 kilometer om du vil. Til sammenligning koster en diger Hummer i snitt lusne 1,95 $/m! Det gjør Priusen 1,7 ganger så dyr det (i løpet av levetiden)...!!

Og da står det verste igjen, og her kommer et miljøproblem inn i bildet. Ironisk, hva, for verdens mest miljøvennlige bil? Batteriene som brukes i el-motoren i Prius inneholder nikkel. Nikkel er et tungmetall, og det utvinnes og smeltes i en gruve i Ontario, Canada. Denne gruven er kilden for alt nikkel som brukes i Prius-batterier. Når nikkelholdig malm smeltes frigjøres også svovel, og denne svovelen reagerer med oksygen og vann i luften, og danner svovelsyre. Dette igjen fører til sur nedbør. Smelteverket i Ontario har påført nærområdet sitt så store skader at NASAi sin tid faktisk valgte å bruke området som testområde for landingsfartøyer. De var ikke der fordi landskapet lignet.

Månen er stort sett luktfri...

Her finnes hverken trær eller vegetasjon i mils omkrets (selv om det skal sies at det jobbes hardt for utbedring der). Utslippene fra smelteverket er den største kilden til sur nedbør i hele Nord-Amerika, og ettersom alle plantene døde mistet også jorden sitt feste til bakken og eroderte vekk. Nikkel vinnes altså ut her. Men reisen er ikke på langt nær over enda. Først skal det sendes til et nikkelraffineri et sted i Europa, deretter til videre foredling i Kina, før det ender opp i Japan - hvor det kan puttes i batterier. Så skal batteriene tilbake til USA. Er ikke globalisering herlig? Forresten, hvor gjør du av et nikkel-batteri når det må kastes?

Og hvordan forflytter alt dette nikkelet (og batteriene) seg jorden rundt? Har de hybrid-motorer på lasteskip?

Dette er det samme for alle bilbatterier, sier du? Et vanlig bilbatteri inneholder ikke nikkel. Det er, imidlertid, et strålende eksempel på hvordan noen industrier rett ut sagt river i filler jordkloden vår, men det får være en større diskusjon.

Alle ting tatt i betraktning, hvor miljøvennlig er så egentlig verdens mest miljøvennlige bil? Er den kanskje ikke verdens mest miljøvennlige likevel? Men hvordan kan det da ha seg at den får så mye glitrende omtale i alle aviser og magasiner, Hollywood-stjerner knapt kan skrive seg på ventelisten fort nok, og priser deles ut i øst og i vest? Tenk på at Toyota er, etter General Motors, verdens største bilprodusent. De har penger til å drive reklame.

Jeg spør igjen, jeg. Hva er den mest miljøvennlige bilen du kan få kjøpt i Norge i dag? Det kan meget vel være en Citroën C2 diesel.


Kilder:
http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/print_item.asp?NewsID=188
www.sprol.com/?s=quot
http://www.dinside.no/php/art.php?id=106428
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel

1 kommentar:

Øystein sa...

Jeg leser fremdeles blogg.. :D Selv etter facebook..