onsdag, mars 29, 2006

Edsel, LaCrosse og VW Thing.

Som noen kanskje har fått med seg så er jeg halvveis bilgæærn. Jeg kjøper det engelske månedsmagasinet Car jevnlig og pløyer igjennom alt der, til og med annonsene. Jeg leser DinSide Motor hver dag, og jeg titter på stort sett alle biler jeg ser på gata. Siden jeg imidlertid ikke har lappen selv begrenser det seg selv hvor mye jeg vet om de "viktige" tingene, dvs dekk, oljeskift, servicehistorie, drivstofføkonomi, forsikringspremier etc. Fokuset mitt havner mer på design, nye modeller, nyheter fra fabrikkene, kjøreegenskaper og gode gamle "stats". Top Trumps for de eldre, for å si det sånn (også kjent som de bilkortene vi spilte når vi var små. Jeg har mine ennå).

I nyeste Car var det en liten spalte om en fyr som har som jobb å finne på nye navn til biler. Dette er et felt med mange vandrehistorier, blemmer og interessante valg, og det er helt klart en jobb jeg hadde digget å ha. På sitt beste skal bilens navn reflektere noen av de "verdiene" den står for (ikke inkludert forurensning, økonomisk ruin og endeløse køer), mens på sitt verste er navnet en direkte spott av hva kjøretøyet faktisk presterer. Eventuelt (og oftest) er det helt intetsigende. Har du noen gang lurt på hvorfor bilen du kjører heter det den gjør? Hvor alle de fargerike navnene kommer fra? Bilverdenen er full av gode historier og navn, jeg skal prøve å gjengi noen av dem. Biler med numre og "vanlige" ord (f.eks Aston Martin Vanquish, betydningen gir seg selv) er som oftest hoppet over.

Alfa Romeo
De fleste av denne gjengen bruker numre, og noen av dem er over 50 år gamle. Betegnelsen 159, som er en av de nye modellene, har eksistert siden minst 1951. I likhet med andre italienere bruker de også navn som Spyder, eller Spider, som i praksis vil si "cabriolet". Alfasud var en Alfa som ble bygd i Pomigliano d'Arco, som ligger sør i Italia, og dermed fikk bilen navnet Alfa-Sud (Alfa-sør).

Audi
Lurt på hva de to T'ene i Audi TT betyr? Svaret er Tourist Trophy, et billøp som forgår på Isle of Man.

Bentley
For å hedre sin innsats i 24 timers løpet i Le Mans lagde Bentley en modell ved navn Mulsanne. Mulsanne-strekket er kjent som den delen av banen hvor bilene oppnår høyest hastighet.

BMW
På enkelte modeller fra BMW kan du se bokstaven i, f.eks. 525i. 5 er modellserien, 25 er motorstørrelsen (2,5 liter), men hva er i'en? Den betyr faktisk ingenting. Tidligere betydde det "injection" (dvs direkte bensininnsprøytning), men i våre dager er det vanlig i alle motorer. BMW har beholdt den av nostalgiske grunner.

Buick
LaCrosse var en modell som skulle lanseres i Canada. Problemet er at "lacrosse" er fransk-kanadisk slang for onani...

Bugatti
I moderne tid har vel få merker vært mer kasteball enn Bugatti, men det har ikke stoppet dem fra å levere noen av verdens mest imponerende biler. EB110 og Veyron har begge vært verdens raskete serieproduserte biler. Hvorfor navnet? EB110 er initialene til grunnleggeren, Ettore Bugatti, og han ville vært 110 år det året bilen ble lansert. Pierre Veyron huskes som en av de mer kjente racing førerne Bugatti har hatt. Les forøvrig dette, av Jeremy Clarkson.

Chevrolet
En historie som har blitt temmelig kjent er den om Chevrolet Nova. Nova var faktisk en bestselger i spansktalende land, men legenden påstår noe annet, takket være navnet. "No va" betyr visstnok "går ikke" på spansk... Imidlertid er nok dette (dessverre) en myte. No va lar seg visst ikke bruke om hverandre med "bilen går ikke/kjører ikke". Dessuten var den jo en bestselger, noe den neppe hadde vært hvis den het "Chevy Funker Ikke". Alle som har sett denne i GTA 3, opp med en hånd.

Citroën
Verdens første forhjulsdrevne bil var fransk, og het Citroën Traction Avant. Navnet betyr ordrett "trekk forfra", og da kan man vel si det var passende. Merket er ellers kjent for sine to-bokstavsmerker (tenk CV, XM og BX), men DS er den mest banebrytende av dem alle. DS uttales Déess på fransk, og det betyr gudinne. Passende navn der og med andre ord.

Ford
Verdens mest kjente flopp står Ford Edsel for. Bilene ble produsert fra 1957 til 1959 og solgte (relativt sett) omtrent ingenting. Men hvem er Edsel? Jo, sønnen til grunnleggeren Henry Ford som døde av kreft i 1943. Ford Mondeo har derimot vært alt annet enn en flopp. Mondeo er et ordspill på det franske "monde" som betyr jord, siden Mondeo var den første Forden som ble lansert internasjonalt.

Lamborghini
Alle Lamboer er kalt opp etter okser, eller noe som har med okser å gjøre. En okse er da også symbolet til merket. Múrcielago er en okse som drepte en matador i 1879, Miura en okseranch. Et unntak er Countach som er italiensk slang for (det noget mildere) "dæven døtte". Navnet festet seg når arbeiderne på fabrikken fikk se prototypen gjort klar til motorshowet i Geneve i 1971.

SAAB
Alle Saab'er har navn som begynner med 9. Hvorfor? Jo, fordi Saab også lager jagerfly og den slags, og 9-tallet symboliserer at det er snakk om noe som er sivilt.

Toyota
Verdens største bilprodusent heter snart ikke lenger GM, men Toyota. Dermed finnes det en jungel med mer eller mindre obskure modeller hos japanerne. Prius er for de fleste kjent som en nokså suksessfull hybridbil. Prius er latin og betyr "å gå foran". Corolla er et navn de fleste kjenner til, men visste du at corolla også er en del av en blomst? Verso er en betegnelse Toyota putter på alle stasjonsvogner for tiden. "Verso" er i typografien kjent som den siden som skal leses som nummer to, f.eks venstresiden av en brosjyre (den som fanger minst oppmerksomhet). Toyota er også ansvarlige for særinger som Toyota Deliboy.

Volkswagen
Vinder og idrett har tydeligvis inspirert Volkswagen til å navngi et par av sine biler. Polo og Golf er idretter, mens Passat, Bora og Scirocco er vindstrømmer. SUV'en Touareg derimot er oppkalt etter en nomadestamme i Sahara. Det VW tilsynelatende ikke visste er at de visstnok er slavehandlere... De har også kalt en bil for Thing. Ikke Think (som har en idé bak navnet), men Thing. Folkevogn-tingen..?


Det finnes endeløse andre eksempler på slike navn med historier bak seg, men da måtte jeg brukt hele framsiden. Kanskje det kommer en del 2 i fremtiden, vi (jeg) får se, man kunne for eksempel spandert en hel post bare på sære japanske navn. Eller noe om at Mitsubishi Carisma mangler nettopp det, og at Suzuki Swift ikke er det i det hele tatt.

I første omgang er det natt.

2 kommentarer:

Jon Høgberg Baraas sa...

Hva med Fitta?

Ole M sa...

Den ble aldri laget, de endret navnet i siste liten og kalte den Jazz i stedet. Hvis den hadde kommet hadde jeg skaffet meg en. Det hadde vært noe å kjøre rundt i det!