torsdag, juli 21, 2005

Hvor lenge var Adam i paradis?

Det vanlige, bibelske eller logiske svaret er "ikke lenge". Men jeg lurer på, hvor lenge var han der egentlig? Var det snakk om en halvtimes tid? Var han natten over, eller tok han seg et lengre opphold på en uke eller to? Kanskje bodde han der et par år før kjerringa fikk smaken på (forbuden) frukt? Kanskje Gud bare snudde seg bort et lite øyeblikk for å skape noen greier, akkurat lenge nok til at Eva rakk et lite tygg, samt å stikke litt eple bort til Adam. Han var vel sulten han også? Så oppdaget Gud fort hva som hadde skjedd, og hvem var frampå med å fordele skyld? Jo, vår venn Adam, som pekte ivrig bort på kona som var i nærheten. Så fikk de en skjennepreken begge to, og så var det marsj i seng (eller arbeid) og ut av hagen (det kan med andre ord virke som både Eva og Adam var ganske små på denne tiden). Men hvor lang tid oppholdet i Eden tok sies det ikke noe om.

I oppvasken fikk forresten slangen(e) streng beskjed om å spise jord alle sine dager, noe de med tiden ser ut til å ha gitt blaffen i. Nå går det i rotter og andre smådyr.

Et annet spørsmål, når vi først er inne på dette med tidsaspekter. Hvor lang tid tok det å bygge Rom? Vi vet veldig godt at Rom ikke ble bygd på én dag. Men kan de ha klart det på to? Hvor mange dager ble Rom egentlig bygd på? Det eneste logiske svaret må bli: "ikke én."

4 kommentarer:

Frøken Fryd sa...

Jeg tror den historien der er grunnen til at jeg ikke er medlem av Statskirken: Jeg synes Gud høres ut som en sinna mann, og jeg synes sinna menn er skumle...

Og forøvrig tror jeg de brukte en ukes tid på å bygge Rom. sånn ca...

Jon Høgberg Baraas sa...

Ser de slår et slag for de raskt- voksende trærne her også. så bra at folk gjør sånt.

Agent Zero sa...

Nå har jeg slettet spam-kommentarene, så Jons kommentar kan virke noe rar. Men noen så sitt snitt til å reklamere for en sikkert banebrytende type trær her. De ville vel at jeg skulle kjøpe dem. Men siden jeg ikke er gartner eller skogvokter så lar jeg det være. Og de kan reklamere et annet sted. Ikke fikk de lov heller.

Anonym sa...

Slangen spiser støv fordi den kryper, men det står ikke at den utelukket spiser støv.